ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ
ΜΥΤΙΛΗΝΗ 31/1-1/2/2009
Τόπος και χρόνος υλοποίησης: Μυτιλήνη – αίθουσα συνεδριάσεων Νομαρχιακού Συμβουλίου: Σάββατο 31 Γενάρη και Κυριακή 1 Φλεβάρη 2009.
Στόχος της διημερίδας: Η ανάδειξη και η περαιτέρω επεξεργασία των νησιωτικών πολιτικών, καθώς και η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων για τους επερχόμενους πολιτικούς και κοινωνικούς αγώνες στο νησιωτικό χώρο.
Πρόγραμμα διημερίδας
ΣΑΒΒΑΤΟ 31/ 1 / 09
Ώρα 16.00 - 16. 30
Έναρξη από τον συντονιστή της επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ στη Λέσβο σ.φο Παναγιώτη Λαμπρόπουλο
Χαιρετισμοί (Νομάρχης Λέσβου, Δήμαρχος Μυτιλήνης)
16.30 – 18.00 Κεντρικές Εισηγήσεις
Περιφερειακή Ανάπτυξη και ΕΣΠΑ: Βαγγέλης Αποστόλου, μέλος της ΠΓ του ΣΥΝ
Νησιωτικότητα –Οι δυνατότητες για τη βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών του Αιγαίου: Γιάννης Σπιλάνης, Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου
Νησιωτικότητα-Τοπική Ανάπτυξη και η Ευρωπαϊκή Πρόκληση: Δημήτρης Παπαδημούλης, Ευρωβουλευτής του ΣΥΝ
Ά Κύκλος: Ανάπτυξη – Περιβάλλον και Ποιότητα Ζωής: Ωρα 18.00 – 21.00
Συντονιστής: Βασίλης Τεντόμας, μέλος της Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ στη Λέσβο
Προβλήματα νησιωτικού χώρου (Χαιρετισμός): Γρηγόρης Ψαριανός
Εθνικό χωροταξικό και νησιωτική ανάπτυξη: Αννα Φιλίνη, Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ
Νησιωτικές Επιχειρήσεις: Παναγιώτης Λαμπρόπουλος:, Συντονιστής ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου
Τουριστική ανάπτυξη στα νησιά: Γιάννης Σπιλάνης, Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου
Πρόγραμμα και Δίκτυο Αειφόρου Αιγαίου: Κρίτωνας Αρσένης, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
Το Ενεργειακό στη νησιωτική Ελλάδα: Αλέξανδρος Μαβής, Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων Αιγαίου
Παρουσίαση του ΠΕΠ Αιγαίου και Κρήτης: Αντώνης Χατζηδιαμαντής, Σύμβουλος Ανάπτυξης
Αειφορική πολιτική στο νησιωτικό χώρο: Νίκος Συρμαλένιος, νομαρχιακός σύμβουλος Κυκλάδων, μέλος ΚΠΕ του ΣΥΝ
Χωροταξικός-Πολεοδομικός Σχεδιασμός στο νησιωτικό χώρο: Σταύρος Μέντος, Χωροτάκτης-Πολεοδόμος, συνεργάτης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ
Διαχείριση αλιευμάτων: Γιώργος Κόκορης, λέκτορας Παν, Αιγαίου
Η στρεβλή ανάπτυξη στις Κυκλάδες και οι επιπτώσεις της: Γεωργία Βαρελά, μέλος της ΚΠΕ του ΣΥΝ και Γραμματέας Ν.Ε. ΣΥΝ Κυκλάδων
έχουν κληθεί να κάνουν παρεμβάσεις
Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Λέσβου
Επιμελητήριο Λέσβου
Ενωση Ξενοδόχων Λέσβου
Ενωση Αλιέων Λέσβου
Εκπρόσωπος ΤΕΕ Β/Α. Αιγαίου
Εκπρόσωπος ΓΕΩΤΕΕ Β. Αιγαίου
Ηρακλής Πιτσιλαδής: Πολεοδόμος Χωροτάκτης, μέλος Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου
Δημήτρης Μάντζαρης, Ηλεκτρολόγος Μηχανολόγος, μέλος Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου
Αθανασόπουλος Δημήτρης: Μέλος Ν.Ε. Χίου
ΚΥΡΙΑΚΗ 01/02 / 09
Β' Κύκλος: Ακτοπλοΐα, Ώρα 10.00 – 12.00
Συντονιστής: Νίκος Συρμαλένιος, νομαρχιακός σύμβουλος Κυκλάδων, μέλος ΚΠΕ του ΣΥΝ
Ακτοπλοΐα και μεταφορές στο Αιγαίο: Θοδωρής Δρίτσας, Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ
Ακτοπλοϊα: Προτάσεις και Προοπτικές: Γιάννης Μαυρογεώργης, Ενωτική Πρωτοβουλία Πολιτών Ευδήλου Ικαρίας
Η Ακτοπλοϊα κοινωνικό δικαιωμα: Χρυσαφίδης Παύλος, Γραμματέας ΣΥΝ Σύρου-Μυκόνου
Παρεμβάσεις
Μιχάλης Σφυράκης, Γραματέας Ν.Ε. ΣΥΝ Χίου
Γ΄ Κύκλος: Διοίκηση, Αυτοδιοίκηση, Κοινωνικές Υποδομές, Ωρα 12.00 - 14.30
Συντονιστής: Παναγιώτης Λαμπρόπουλος, Συντονιστής ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου
Διοικητική Μεταρρύθμιση και οι επιπτώσεις της στα νησιά του Αιγαίου Νίκος Ζάχαρης, Αντινομάρχης Σάμου
Φόροι και Αυτοδιοίκηση: Ηλίας Καματερός, συντονιστής ΣΥΡΙΖΑ Β. Δωδεκανήσου, πρώην δημοτικός και νομαρχιακός σύμβουλος
Εξειδικεύοντας τη νησιωτικότητα στο χώρο της Υγείας: δρ. Σάββας Καραγιάννης, , πρώην νομάρχης Δωδεκανήσου
Πλωτό Πολυϊατρείο: Από τη θεωρία στην πράξη: Δημήτρης Γάκης, Γραμματέας Ν.Ε. Ν. Δωδεκανήσου του ΣΥΝ
Κοινωνική Πολιτική και υποδομές κοινωνικής πολιτικής στο Αιγαίο: Νίκος Ναγόπουλος, επίκουρος καθηγητής Παν. Αιγαίου
Παρεμβάσεις
Μιχάλης Ψημίτης, επίκουρος καθηγητής Παν. Αιγαίου
Ωρα 14.30 – 15.30 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η Ακτοπλοϊα κοινωνικό δικαιωμα: Χρυσαφίδης Παύλος, Γραμματέας ΣΥΝ Σύρου-Μυκόνου
Από το 1985 ταξιδεύω στα Κυκλαδονήσια λόγω της εργασίας μου .Τα ταξίδια μου ως επί το πλείστον γίνονται με πλοίο και όπου δεν είναι εφικτό , με αεροπλάνο, μέσω Αθηνών φυσικά και με ότι κόστος αυτό συνεπάγεται .To θέμα της διημερίδας μας ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ μέσα σε 4 λέξεις περιλαμβάνει ότι ακριβώς χρειαζόμαστε στα νησιά μας για να επιβιώσουμε. Βιώσιμη ανάπτυξη.Αυτό σημαίνει ότι η οποία ανάπτυξη συνήθως τουριστική αλλά και πολλές φορές στα μεγάλα νησιά βιομηχανική κλπ πρέπει να είναι σε θέση να κρατάει όλο το χρόνο ζωντανά τα νησιά μας.Να εξασφαλίζει στους νησιώτες τη σιγουριά ότι ανά πάσα στιγμή θα μπορούν να κινηθούν στην Ελλάδα όπως κινείται ο κάθε κάτοικος της ηπειρωτικής χώρας.Ο Δήμαρχος των Λειψών είχε πει χαρακτηριστικά ότι όπως γίνονται εθνικοί οδοί στην ηπειρωτική Ελλάδα και έχει συνδεθεί το κάθε χωριό με το εθνικό δίκτυο και ανά πάσα στιγμή ο κάθε πολίτης το χρησιμοποιεί έτσι και οι νησιώτες έχουν αυτό το δικαίωμα και η πολιτεία είναι υποχρεωμένη να μη τους το στερεί.Όταν σύντροφοι έχουμε απαγορευτικό στη Σύρο και δεν έρχονται οι κυριακάτικες εφημερίδες όλοι νοιώθουμε μια αμηχανία που αποκοβόμαστε από μία συνήθεια μας και σκέπτομαι το κάτοικο της Ανάφης , που πάει πλοίο μια φορά την εβδομάδα πλέον, καιρού επιτρέποντος βέβαια και αναλογίζομαι κατά πόσο δεν υπάρχει πλέον εξορία στη πατρίδα μας.Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει ένα κράτος που ανέχεται την κοροϊδία του κάθε πλοιοκτήτη και αναφέρομαι συγκεκριμένα στον Αγούδημο που κόβει τις υπερωρίες από τα πληρώματα του, απεργούν οι ναυτεργάτες και καλά κάνουν και βγαίνει αυτός και λέει δεν έχω πληρώματα, δεν κάνω την άγονη γραμμή.Και αυτό το ανέχεται η πολιτεία γιατί ακριβώς η δομή της στο θέμα αυτό είναι ανύπαρκτη.Είναι στο Έλεος του κάθε καραβοκύρη που μοναδικό του σκοπό έχει το κέρδος.Αναφερόμαστε εμείς στο ΣΥΡΙΖΑ για το καθεστώς στην Φινλανδία ,εμένα μου έρχεται στο μυαλό η ναυτιλιακή εταιρεία Τιρρενια της Ιταλίας , 90 σκάφη,μέσης ηλικίας 3-4 ετών συνδεουν δεκάδες χρόνια την ηπειρωτική χώρα με τη Σικελία και τη Σαρδηνία με τα νησιά Τρεμιτι αλλά και με την Αλβανία και η Τιρρένια παρακαλώ ιδρύθηκε το 1936 ως αποτέλεσμα εθνικοποίησης πολλών ιδιωτικών ακτοπλοϊκών εταιρειών που χωρίς να έχει μονοπωλιακό χαρακτήρα η άριστη λειτουργία της επιτρέπει να μην έχει ανταγωνιστέςΗ αλήθεια είναι ότι προσπάθειες στο παρελθόν στην Ελλάδα με εταιρείες λαϊκής βάσης δεν απέδωσαν και γρήγορα διαλύθηκαν καταχρεωμένες οι περισσότερες από αυτές. Ο κύριος λόγος ο ανύπαρκτος έλεγχος επιδοτήσεων και δαπανών ,και η καταλήστευση τους από επιτήδειους πράκτορες κλπ ημέτερους ,στο τότε καθεστώς, μανδαρίνους.Όμως η ύπαρξη σήμερα λίγων έστω εταιρειών που ελέγχονται συνεταιριστικά από απλούς πολίτες και από την τοπική αυτοδιοίκηση δίνει ελπίδες και για το όραμα του ΣΥΡΙΖΑ για δημόσιο φορέα στην ακτοπλοΐα.Ένα συνεταιριστικό πρότυπο που γνωρίζω είναι η εταιρεία που συνδέει την Κύμη με την Σκύρο. Ιδρύθηκε με την συμμέτοχη όλων των σκυριανών το 1980 και χωρίς επιχορηγήσεις μπορεί και επιβιώνει προσφέροντας στους Σκυριανούς καθημερινή σε ετήσια βάση επικοινωνία με την Κύμη αλλά και με άλλα λιμάνια το καλοκαίρι.Υπάρχουν τρόποι ,φτάνει, να διατεθεί σωστά το χρήμα και με όχι μόνο σκοπό το κέρδος .Σίγουρα και μόνο η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου φορέα Απο τα έσοδα θα είναι κέρδος για τους νησιώτες .Γνωρίζετε σύντροφοι ότι οι εφοπλιστές φέτος θα εισπράξουν 100.000.000 ευρώ για 76 συνολικά άγονες γραμμές 1 Νοεμβρη έως 31 Οκτώβρη?Από το 2000 έως το 2008 επιδοτήθηκαν από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ με 226,882.254,98 ευρώ και τώρα για μια μόνο χρόνια θα πάρουν κάτι λιγότερο από τα μισά της οκταετίας .Εμείς που ζούμε αυτά τα πλοία που νοιώθουμε την κοροϊδία και ξέρουμε με τι ιδρώτα βγαίνουν αυτά τα χρήματα ,εμείς που για να πάμε στο κάθε νησί δεν χρησιμοποιούμε ούτε σινούκ ούτε πυραυλάκατο επαναστατούμε βλέποντας που πάνε τα λεφτά του Έλληνα Πολίτη και κυρίως τι του προσφέρεται και τι απολαμβάνει.Ο Αγούδημος θα πάρει για τα πλοία που όλοι ξέρουμε τι πλοία 18.696.676 ευρώ χωρίς την αναπροσαρμογή του 30% που εξήγγειλε ο Υπουργός Ναυτιλίας . Η ΣΑΟΣ που το πλοίο της Αρσινόη είναι με επίσχεση εργασίας εδώ και μήνες στην Ίο, θα πάρει 8.321.286 όταν για την οκταετία έχει εισπράξει 14.667.605.Η ΝΕΛ θα εισπράξει 12.650.480 ευρώ. Η Μπλου σταρ 10.222.200 ευρώ κλπΣύντροφοι, μου έρχονται στο μυαλό τα λόγια της Μελίνας σε μια συνέντευξη της στο ΒΗΜΑ , Να κάνουμε το Αιγαίο Πρωτεύουσα της Χώρας . Και σκέφτομαι τι έχει γίνει για τους νησιώτες από τότε και απογοητεύομαι.Τότε υπήρχαν 5-6 εταιρείες με πλοία καταχρεωμένα στις τράπεζες με έναν ανταγωνισμό μεταξύ τους ασύμφορο μεν αλλά για τον επιβάτη θετικό .Εν συνεχεία σαφώς με την στήριξη και την επιδίωξη των τραπεζών αυτές οι εταιρείες συγχωνεύτηκαν με την εταιρεία του Παντελή ΣφηνιάΕταιρεία με προοπτική να μονοπωλήσει τις μεταφορές στη θάλασσα αλλά με σύντομο μεσουράνισμα και στη συνέχεια με καθήλωση της ,μετά το τραγικό συμβάν του Σαμίνα.Σήμερα τόσο εγώ όσο και άλλοι φίλοι συνταξιδιώτες μου που συναντιόμαστε τακτικά στα πλοία έχουμε διαπιστώσει ότι πέρα από τα όποια προβλήματα τους τα πλοία της ακτοπλοΐας μοιάζουν με λιγοστά ίσως όργανα ορχήστρας που δεν έχουν όμως μαέστρο που να επιβάλλει τον συντονισμό τους ως προς τα δρομολόγια τους .Και αυτό μπορεί να είναι σίγουρα πιο εύκολο σε όσα επιδοτούνται αδρά για τα δρομολόγια τους.Δεν θα σας κουράσω με το τι εννοώ αλλά αν κάποιος συντόνιζε τα δρομολόγια τους θα είχαμε άμεσο αποτέλεσμα τουλάχιστον στις Κυκλάδες. Και ο Μαέστρος νομίζω οτι θα έπρεπε να είναι η εκάστοτε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.Βεβαία αυτό , αν γίνει ,θα πρέπει να παρακολουθείται συνεχώς και σίγουρα δεν θα μπορέσει να λύσει μακροπρόθεσμα τα προβλήματα.Η γενική αίσθηση είναι ότι υπάρχουν εταιρείες που δεν είναι διατεθειμένες να κάνουν κοινωνική πολιτική προσπαθώντας με το τρόπο τους να απομυζήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τα κρατικά κονδύλια ,υπάρχει μία κυβέρνηση που απλά παρακολουθεί σχεδόν αμέτοχη σε όσα ορέγονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και υπάρχουμε και εμείς οι ταλαίπωροι νησιώτες που δεν ξέρουμε αν την ερχόμενη εβδομάδα θα υπάρχουν τα δρομολόγια που υπάρχουν σήμερα. Δεν μπορούμε να προγραμματίσουμε καμιά δουλειά σε βάθος χρόνου γιατί απλά δεν υπάρχει κεντρικός προγραμματισμός.Όλοι γνωρίζουμε υποθέτω και τις συνέπειες του μη προγραμματισμού και στον τουρισμό. Οι ξένοι συνηθίζουν να προγραμματίζουν τις διακοπές τους μήνες πριν .Προσπάθησα σήμερα στο open seas sto internet να βρω δρομολόγια το Πάσχα για Χίο , για Λέσβο και άλλου και δεν έχει προγραμματιστεί τίποτα.Όλοι μας λίγο πολύ όσοι ζούμε στα νησιά γνωρίζουμε το πρόβλημα από πρώτο χέρι το ζούμε και αγανακτούμε και σίγουρα δεν φταίει το ότι ο κλήρος μας έπεσε να ζούμε σε νησί Ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας αναγκάζει σε συνεχώς περισσότερες μετακινήσεις και το πρόβλημα εντείνεται μιας και το μόνο που αλλάζει είναι η αυξάνουσα ανεκτικότητα μας στο πρόβλημα.Όλοι έχουμε διαπιστώσει τις δυσανάλογες αυξήσεις των εισιτήριων με την είσοδο του ευρώ στη ζωή μας δυσανάλογες ακόμη και συγκρινόμενες με τις οποίες άλλες υπαρκτές αυξήσεις στα εισιτήρια των άλλων μεταφορικών μέσων.Τα τιμολόγια είναι περά από κάθε λογική .Ενδεικτικά Πάτρα Ανκόνα εισιτήριο και ΙΧ σήμερα κοστίζει 55 και 71 ευρώ αντίστοιχα με 20 ώρες ταξίδι ,Μυτιλήνη Πειραιάς 10 ώρες ταξίδι 35 και 99 το ΙΧ ,Σύρος Πειραιάς 25 και 74 το ΙΧ 4 ώρες ταξίδι και Πειραιάς Ηράκλειο 9 ώρες ταξίδι 37 και 88 το ΙΧ.Οταν αυξήθηκαν οι τιμές το καλοκαίρι λογω του πετρελαίου σήμερα παραμένουν υψηλές και ας είναι το πετρέλαιο 3 φορές φτηνότερο.Ακόμη ένα παράδοξο των εισιτηρίων ,Σύρος Μυτιλήνη κοστίζει 41 ευρώ και το Μύκονος Μυτιλήνη ,1ωρα και κάτι πιο κοντά .44 ευρώ.Αλλά και μέσα στα πλοία η παραμονή πολλές φορές κοστίζει όσο άλλο ένα εισιτήριο με τις τιμές των μπαρ και των εστιατορίων ανεξέλεκτες .Ενδεικτικά και εδώ καφές καπουτσίνο με μικρό νερό 1η θέση στην ΑΝΕΚ 2,20 αντίστοιχα στην Μπλού σταρ 4,20.Ο μεγάλος αριθμός των νησιών μας δεν επιτρέπει να μην υπάρχει μία μη κερδοσκοπική υπηρεσία ακτοπλοΐας που να καλύπτει τη ζωτική ανάγκη μας για συγκοινωνία.Όπως ήδη έχει διατυπωθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ απαραίτητη προϋπόθεση είναι να δημιουργηθεί δημόσιος οργανισμός ακτοπλοΐας , όχι απαραίτητα μονοπωλιακός , που θα έχει σκοπό να δημιουργήσει ένα στόλο από τόσα πλοία όσα είναι απαραίτητα για την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών αλλά θα έχει και την ευθύνη της διαχείρισης των μετά . Το παράδειγμα της Φιλανδίας τότε που λειτουργούσε γιατί τώρα έχουν μπει και άλλες χώρες στις γραμμές ,μας δίνει ελπίδες ότι μπορεί να πετύχει αυτό το εγχείρημα. Τώρα το αν στη συνεχεία ο φορέας αυτός θα μπορεί να αναθέτει τη διαχείριση με leasing η με άλλο τρόπο μπορεί να προβλεφτεί στο καταστατικό της ίδρυσης του αλλά σε κάθε περίπτωση θα έχει αποστολή να εξυπηρετεί τις άγονες γραμμές ,σε καμιά περίπτωση βέβαια με το τρόπο που εξυπηρετούνται σήμερα με 1 πλοίο την εβδομάδα αν είναι τυχεροί....Στις 10 προγραμματικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την ακτοπλοΐα γίνεται αναφορά διεξοδικά σε κάθε πρόβλημα και τη λύση του.Η Δημιουργία ενός δημόσιου κοινωνικού φορέα παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών απαραίτητη προϋπόθεση.Αλλά επειδή μέχρι να γίνει αυτό πραγματικότητα είναι απαραίτητη η λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας των εισιτηρίων, για επαναφορά των κοινωνικών παροχών(δωρεάν εισιτήρια , μειωμένα κλπ) Παράλληλα όμως απαραίτητη είναι κατά τη γνώμη μου η ευαισθητοποίηση όλων των πολιτών ώστε να διεκδικούν και να καταγγέλλουν στις αρμόδιες υπηρεσίες πιέζοντας τους να κάνουν το καθήκον τους. Συνεχείς ουσιαστικοί έλεγχοι από τις λιμενικές αρχές για την ασφάλεια των πλοίων ,αγορανομικοί και υγειονομικοί έλεγχοι στα εστιατόρια και τα μπαρ των πλοίων ,απαίτηση για ύπαρξη γιατρού σε κάθε πλοίο. Απαίτηση για τήρηση του προγραμματισμένου χρόνου ταξιδιού.Ακόμη Πίεση και απαίτηση να μάθουμε αν είναι αλήθεια όσα κατήγγειλε ο εφοπλιστής Μανούσης ότι τα παίρνουν στο υπουργείο -γιατί αντίδραση η έστω απάντηση δεν έχει δοθεί εδώ και μήνες. Πρέπει με κάθε τρόπο να κάνουμε σαφές ότι Δεν είναι πλέον ανεκτό να αντιμετωπιζόμαστε οι νησιώτες ως πολίτες β κατηγορίας ,ότι δεν μπορούν οι κυβερνώντες να επιτρέπουν στους ακτοπλόους να χρησιμοποιούν μόνον κερδοσκοπικά τα νησιά. Κέρδος να υπάρχει ,κερδοσκοπία να μη υπάρχει.Δεν μπορεί η πολιτεία να μην ανταποδίδει τίποτε σε έργα υποδομών και κοινής ωφέλειας .Δεν μπορεί η Ένωση πλοιάρχων αλλά και μεμονωμένα τα μελή της να καταγγέλλουν τις ανύπαρκτες υποδομές που ως επί το πλείστον αναφέρονται στην ασφάλεια και κάνεις να μην κάνει τίποτα ούτε καν να ερευνά τις καταγγελίες.Δεν ανεχόμαστε να κατασπαταλώνται τα χρήματα του ελληνικού λάου (επιδοτήσεις 250 ευρώ το μίλι παρακαλώ)και να επικρατεί αυτός ο χαμός .Ένα χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα αντίδρασης, στο Αίολος της ΝΕΛ έγινε απευθείας ανάθεση της ενδοκυκλαδικης συγκοινωνίας. Πήγαινε με ταχύτητα 17-18 κόμβων αλλά το εισιτήριο του είχε τη διπλασία τιμή από τα συμβατικά ,λόγω δηθεν ταχύπλοο και παρά την επιδότηση του. Πηρά εγώ προσωπικά το 1520 που είναι η γραμμή καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και κατήγγειλα το γεγονός σε 1 εβδομάδα από 35 ευρώ το εισιτήριο για Μήλο έγινε 18 και αντίστοιχα και στους άλλους προορισμούς, από μόνο την πίεση ενός πολίτη φανταστείτε η πίεση των πολλών τι μπορεί να κάνει.Το ακτοπλοϊκό σύστημα στη χώρα μας απαρτίζεται από 356 γραμμές, από τις οποίες 100 περίπου είναι επιδοτούμενες .Το Βαρύ τίμημα καταβάλλεται μονίμως από τα νησιά εκείνα που δεν αποφέρουν κέρδη στους ακτοπλόους. Αυτά που αποτελούν τη λεγόμενη "άγονη γραμμή" και δεν τα βλέπουν σαν φιλέτο οι ακτοπλόοι. Κάθε χρόνο γίνονται αντικείμενο "οικονομικών προσφορών" και διαγωνισμών, με την ελπίδα να μην κηρυχθούν άγονοι και με πλοία που έπρεπε να είχαν αποσυρθεί. Άγονη γραμμή, άγονοι διαγωνισμοί, άγονα μυαλά. Και τα νησιά μας στο έλεος του Θεού Και το καλοκαίρι κάπως βολεύεται η κατάσταση Το χειμώνα όμως οι αποστάσεις μοιάζουν να μεγαλώνουν ακόμα περισσότερο και το φάσμα της απομόνωσης μεγαλώνει. Αρκεί ένα απαγορευτικό για να νιώσει ο κάτοικος του μικρού νησιού την απομόνωση στο πετσί του. Η ματαίωση ενός δρομολογίου σημαίνει ότι ο νησιώτης αποκόπτεται από τον υπόλοιπο κόσμο. Με ότι αυτό συνεπάγεται στη μετακίνηση, τη διακίνηση αγαθών, την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών Είναι αναφαίρετο κοινωνικό δικαίωμα ,σύντροφοι ,το δικαίωμα μας σε άριστη συγκοινωνιακή υποδομή είναι θέμα ισότητας με τους κατοίκους της ενδοχώρας. Όπως Δεν νοείται να υπάρχουν πολίτες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας σε άλλα θέματα έτσι δεν νοείται και στην ελεύθερη πρόσβαση σε όλη τη χώρα.Αν βγουν καθαρά και πουν δεν τους ενδιαφέρει αν θα συνεχίσουν να έχουν κατοίκους τα νησιά με τις δύσκολες προσβάσεις ,και όταν λέμε το 2009 δύσκολες προσβάσεις εννοούμε οικονομικά δύσκολες ,θα ξέρουν και οι κάτοικοι τι θα κάνουν. και μιλάμε για νησιά όχι σαν τη Σύρο τη Ρόδο τη Μυτιλήνη που λίγο πολύ το παλεύουμε το θέμα ,μιλάμε για νησιά με ιδιαίτερα αρνητική πυραμίδα ηλικιών που όλοι αναγνωρίζουμε ότι αν μη τι άλλο αν δεν είναι κοινωνικό τους δικαίωμα να ζήσουν και να πεθάνουν εκεί που γεννήθηκαν είναι εθνική ανάγκη η καθημερινή σύνδεση των νησιών αυτών με την έδρα του νομού των ,της επαρχίας των .Από τα 24 νησιά των Κυκλάδων μόνο 6 έχουν ενδιαφέρον για τις εταιρείες και να φανταστείτε ότι φέτος νησιά που ποτέ στο παρελθόν δεν ήταν άγονη γραμμή όπως η Σέριφος η Σίφνος η Κύθνος με διάφορα πονηρά τεχνάσματα επιδοτούνται.Έχουμε καταντήσει δε εδώ και πολλά χρόνια ,στις Κυκλάδες τουλάχιστον , να έχουμε χάσει τη συνοχή του Νομού ,σπάζοντας σιγά σιγά τις υπηρεσίες .Όχι μόνο σαν νομός αλλά και σαν επαρχείο...Ο Νιότης εφορία πάει στη Σαντορίνη για ΙΚΑ και Ειρηνοδικείο στη Νάξο ,Ο Κυθνιός με σχετικα τακτική επικοινωνία με την Μήλο υπάγεται στην ΔΟΥ Κέας και στο ΙΚΑ Σερίφου ,η Κέα δικαστικά υπάγεται στην Αθήνα και πολλά άλλα παράδοξα που εμάς λίγο πολύ μας έχουν εκπαιδεύσει τόσα χρόνια να ανεχόμαστε ,οι νέοι όμως κάτοικοι, που τυχόν επιλέγουν να ζήσουν στα νησιά αυτά κάνουν το σταυρό τους και λένε κύριε ελέησον..Ναι θα ήταν μια λύση η μελέτη για τους κομβικούς λιμένες αλλά για μετά ποσά χρόνια μιλάμε ?Κατά αρχάς ποιος θα πείσει το κάτοικο της Αμοργού η της Αστυπάλαιας να μετεπιβιβάζεται στη Νάξο η σε άλλο Λιμάνι τη στιγμή που έχει εξασφαλίσει σήμερα μια στοιχειώδη πρόσβαση με τον Πειραιά ,όταν χρόνια τώρα το ίδιο κράτος τον έχει ωθήσει να έχει επενδύσει στην Αθήνα για την υγεία του ,για τις σπουδές των παιδιών του.Και πες πως τον πείθουμε για μετεπιβίβαση, Σε ποιο λιμάνι και με τι υποδομές θα καθίσει για την μετεπιβίβαση του ? τη στιγμή που ούτε τουαλέτα δεν υπάρχει και αν υπάρχει δεν λειτουργεί... ας φτιάξουν πρώτα τα λιμάνια κόμβους ,ικανά να φιλοξενήσουν ανθρώπους στην αναμονή τους και μετά μιλάμε για διασυνδέσεις.Σήμερα είναι απαράδεκτο να με υποχρεώνουν για να πάω Σαντορίνη να ξοδεύω 3 και 4 φορές περισσότερο κάνοντας τη μια μετάβαση απαραίτητα μέσω Αθηνών.Είμαστε σε χειρότερη κατάσταση από ότι πριν 2 δεκαετίες. Ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο? Δεν μας ενδιαφέρει .Το μόνο βέβαιο είναι ότι το δίκιο τους το χάνουν οι νησιώτες. Οι κάτοικοι των μικρών νησιών που βρίσκονται στη μέση μιας αντιδικίας. Είναι καταδικασμένοι να παρακολουθούν έναν ιδιότυπο εμφύλιο των ακτοπλόων ,που διεκδικούν τα καλύτερα κομμάτια της πίτας των επιδοτήσεων και την αντιπαράθεση μερίδας των ακτοπλόων με το υπουργείο. Και στη μία, και στην άλλη περίπτωση, οι νησιώτες είναι το θύμα και το λάφυρο αυτού του πολέμου .Απαιτούμε Απο την πολιτεία να στηρίξει τους νησιώτες, αλλά Η Πολιτεία κάνει συνήθως το εύκολο. Έχει έναν κορβανά με έσοδα που εισπράττει από τους επιβάτες, από τον οποίο χρηματοδοτεί τις επιδοτούμενες γραμμές και καλείται να κάνει τη μοιρασιά. Εμείς ζητάμε σαν κοινωνικό μας δικαίωμα από την Πολιτεία, μόνιμα και πιεστικά, να πράξει επιτέλους και το δύσκολο. Να τηρήσει δηλαδή τα υπεσχημένα για ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νησιών με πλοία και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Να το πράξει με διαφάνεια, αποφασιστικότητα και με αίσθημα του εθνικού της χρέους προς τη νησιωτική Ελλάδα. Αφού δεν μπορούν οι εταιρείες να αντιληφθούν την έννοια της νησιωτικότητας, Να επιβάλλει η πολιτεία τη θεμελιώδη αρχή του μεταφορικού ισοδύναμου άμεσα και να πάψει να αγνοεί συστηματικά τη ρητή πρόβλεψη του Συντάγματος για το πώς η κάθε κυβέρνηση οφείλει να αντιμετωπίζει τη νησιωτική χώρα. Εάν δεν μπορεί, ας αποκεντρώσει πόρους και αρμοδιότητες, για να διαχειριστούν το πρόβλημα οι τοπικές κοινωνίες. Τελειώνω απευθυνόμενος σε όλους τους νησιώτες που έχουμε νοιώσει στο πετσί μας την εγκατάλειψη και την αδιαφορία για την ενδοεπικοινωνία μας επαναλαμβάνοντας τα λόγια του σύντροφου Παπαδημούλη ,Αν δεν μας αρέσει η πολιτική ενός κόμματος που ψηφίσαμε και μας πρόδωσε, να αλλάξουμε κόμμα τις επόμενες εκλογές και να μην περιμένουμε τις εκλογές για να δράσουμε ως πολίτες, αλλά να κινητοποιηθούμε για τα προβλήματά μας .
3 σχόλια:
υπάρχουν κάπου όλες οι εισηγήσεις;
http://www.youtube.com/watch?v=JRATfBGx1OM
ανωνυμε σε ευχαριστω για το link
Δημοσίευση σχολίου